Tuesday 2 May 2017

Pengalaman bekerja di Watson Personal Care Stores


Assalamualaikum,

Harini mari saya ceritakan pengalaman saya berkerja di Watson. Saya disini sewaktu ini (masa umur 18- 19 tahun) berkerja sebagai part time je sebab tak cukup umur. Agar lama juga berkerja di syarikat ini iaitu selama 6 bulan. Boleh la tahu sedikit selok belok perniagaan runcit kesihatan ini.

Bekerja disini agar mencabar serta menyeronokkan. Dapat berkenalan dengan rakan rakan yang sebaya dan lebih tua. Disini hamba belajar erti hidup dan kesusahan mencari duit. Yelah, hari hari minta duit dari parents kan.

Kerana saya hanya berkerja part time, maka saya tidak dibenar SAMA SEKALI melakukan OT (OVERTIME). Agak susah sedikit disini, kita sebagai pelajar mesti nak cari duit lebih bukan? Tapi nak buat macam mana, manager & boss garang uolls.

Gaji bagi pekerja part time RM5/hour, 8 hours ONLY and had to work 6 days a week. Kalau cuti perayaan sumpah masyuk, dapat DOUBLE. A day RM10/hour. Disebabkan saya ni hanya part time, saya tanya lah juga manager saya, kenapa saya tidak boleh dibayar lebih? Manager saya menerangkan bahawa status saya masih bawah 18 tahun dan tidak dibenarkan bekerja lebih masa kerana melanggar polisi hak kanak-kanak (time tu tak cukup umur sebab birthday bulan September).

Tapi manager saya ni memang baik sangat, semua pekerja sayang dengan dia lah! Kerana saya tak dapat bayaran untuk OT, dia jadikan OT saya sebagai cuti. Jika saya buat OT, saya dapat bercuti lama kerana membayar dengan OT.......you know what i saying? Jadi everytime saya buat OT, saya akan bercuti. Happy laaaaaa dapat bercuti dengan keluarga.

The reason why I only worked for 6 months bcs i got offered by UiTM to continue my studies in Mass Communication.

Itu saja dari saya, any question boleh comment bawah ok? Salam

p/s: my position was Part Time Customer Assistant

62 comments:

  1. Assalamualaikum. Blh saya tahu pengalaman interview awk dgn watson? Sye ada isi kerja dkt mau kerja. Lpstu dia sruk prgi iv dkt watson tu. Tpi sye xtau mcm mne. Blh ws sye x? Ni no saya 0197109815

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi, watson banyak amik orang thru walking interview. it’s better for you pergi je kedai

      Delete
    2. Kalau pergi walking interview je dia tanya ape je ye? Pengalaman awak?

      Delete
    3. Better tak yah keje ..Penat keje watson.. Gaji tak lumayan pun.. Iklan je lebih earn up to 2500++ ..hakikatnye tak pun ... Aku nie pun nak try cri keje lain..

      Delete
    4. Lupakan la hasrat kau..company ni mmg xleh jalan..aku sebagai salah seorang staff (Assistant Supervisor) d salah satu branch ni pun tgh nak cari kerja lain dah ni..shift kata ada morning (8-5), middle (10-7) ngan afternoon (12:30-9:30)..tp part morning ni jgn percaya, selama aku kerja aku xpernah rasa balik keluar dri tmpat kerja matahari masih ada kat atas, mesti dah gelap punya, tak jam 7, jam 8..mcm2 target nak kejar, jual crm (member card), jual pwp (item purchase with purchase), kejar atv, GOB, GOBE dn mcm2 lg..kena pulak dpt partner sial gila kuasa suka nak pijak n control orang bawahan, mmg tak la akan aman..dah la betina tu keding, nak sepak dn bagi penampar laju je rasa tp malas plak nnt jd kes lain..penat je lebih..xguna kerja gaji nesar kalau hati xsenang, pastu dibuat mcm hamba abdi..sekian perkongsian dari seorang staff watson yg bakal berambus dri neraka tu..

      Delete
    5. Gji starting msti tggi ni klo tgk pd skop kje...bpe agk2 yer?

      Delete
    6. Make art, not war ,.... i feel u 😭 jd tak best bila ada yg gila kuasa

      Delete
    7. Nak tnye..if bekerja sbg Health Advisor dkt watsons betul ke gaji rm1800 mcm dlm iklan? Harap sgt ada yg dpt jwpkan.. tq

      Delete
  2. hi nak tanya. kalau working hour pulak macam mana eh? start and habis kerja pukul berapa?

    ReplyDelete
  3. Boleh tak wasap saya apa yg biase dia tny mase walking interview?0139609145

    ReplyDelete
  4. macam pengalaman aku kena interview hari tu .. dya tanya soalan :
    Apa yang anda tahu tentang Watson?
    Jika ternampak pelanggan tengah mencari sesuatu barang, apa yang perlu anda buat ?
    Setelah pelanggan selesai membuat pembayaran, apakah yang perlu anda katakan ?
    Huraikan apa yang anda faham tentang kerjasama dalam satu kumpulan?
    Tu antara soalan yg sya dpt .. actually .. bnyak lagi soalan yg x kta jangka dya akn tnya .. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai saya baru pergi tadi and saya dpt la soalan ii ni. Fuh berderau darah rasanya .Dan skrg ni sy dpt tp x tau nak gi ke tak .Takutt

      Delete
    2. boleh saya tahu soalan apa lagi yg dorang bagi ? sebab saya dpt iv watson. saya cuma nak tahu soalan apa je yg dorg bagi. jika tk keberatan.

      Delete
    3. kena speaking ke atau bahasa malay je

      Delete
    4. Nak jwap cam mna la bila dia tanya apa yg anda tahu tentang wakson 😂

      Delete
    5. Hi,saya nk tanya kerja bahagian beauty expert di watsons mcm mne ye? Apa tugas2 dia? Harap dpt membantu sy esok nk g iv😭😭😭

      Delete
  5. Dapat belah mane ? Lagi die tanye ape lagi ye .. Sy igt nak mintak watson jugak .. Pakai baju apa iv

    ReplyDelete
  6. Salam sis. If walk in interview... Kena ada bawa apa2 ke? Mcm resume, ic photocopy?... Tq yaa

    ReplyDelete
  7. ...
    1) Pakaian kasual Dan kemas
    Baju kurung pun boleh
    Pakai kasut
    2) Bawa resume, sijil
    3) nnt kena isi borang kerja
    4) Beritahu kelebihan kita

    ReplyDelete
  8. Kerja retail/ Watson's
    1) top up/ isikan produk yg telah berkurangan di rak jualan
    2) pagi/mlm sapu,mop lantai jika perlu
    3) layan customer
    Jika customer tya kat mana BRG..tlg mereka cari brg tu
    4) waspada customer yg mencuri
    5) ikut Arahan Ketua :
    - tukar tag harga
    - tukar susunan produk
    - cuci rak jualan
    - Kira Stok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejar target lg, crm, pwp, atv, gob, gobe..pastu jgn berharap dpt balik on time lebih lg kalau shift morning☺️

      Delete
    2. hi nak tanye kerja bahgian customer assistant tu mcm mne ye?

      Delete
  9. Asslm kerja customer assistant mcm mne ye?

    ReplyDelete
  10. Selalunya berapa lama watson nak serap kita masuk kerja selepas interview?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ikut pengalaman saya hari tu, xsampai seminggu..dlm 4-5 hari camtu, dah dpt call suruh start keja ikut date yg dorang tetapkan

      Delete
    2. Semasa iv mereka dah bg tau sy dapat. Dan srh lapor sekian2 tarikh dan waktu.. Boleh trs pergi atau kena tggu panggilan utk recomfirm semula?

      Delete
  11. Gaiss yg berangan gaji sampai 2k ++ tu gaji manager je gais...setakat customer assistant senior cust assistant gaji 1100-1200 .. Gaji assistant supervisor 1300 so nak lebih up sikit OT je...penat tu penat...kalau yg degree berlagak nk gaji 2k better takyah keje watson k.. Carila keje kerajaan mana mana..tu pon nk tengok gakk kau punya experience work...experience pon suam kuku zero so terima la hakikat gaji starting 1k ++..bg aku belajar la tinggi mana...kerja tak pandai tak boleh gak... Aku yg diploma ni pon semput nk cari kerja... Inikan degree...so aku syukur rahmat dpt berpeluang keje di watson... Gaji aku as senior 1k 200 nak up aku OT ... Yess penatt gaiss ... Aku tgh tunggu nk masuk keje government je ni hmm ... Penatt keje public holiday ni...sbb tak dpt spent time dengan family sangat... Bg yg nak mencuba sila lah... Dah dpt kerja watson stay la lama .. Jangan sehari kerja esok berhenti hahaha nampak sangat kau give up dengan kerja...jangan berlagak k tu je aku nak pesan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kena partner bagus dan boleh cooperate, kerja berat xrasa penat..kalau kena partner gila kuasa asyik nak pijak orang masalah tu..aku keja sbgai ASV pun boleh surrender..penat xkisah, tp partner xrespect rakan sekerja tu dah lain..nak mintak transfer ke branch lain, boleh pula ASOM gelak, rupanya ASOM tmpat aku luah masalah dgn betina tu best friend daaa..

      Delete
    2. ade ke pekerja watson lelaki...tgk mcm ramai je gadis2...lelaki x diterima ke...

      Delete
    3. Saya pun baru kja as asst sv kt sni.Kdai watson ni sbnrya ada prblm.Sbb supervisor dia jnis putr belit crita
      Tmbh plak partner pn mcm sial.Cuti tahunan saya kna kacau tak.Pdhl.itu je msa saya urus komitmen saya.Jauh bertentngan dr yg sptutnya.Kerja watson ni bkn blit ontime pn.Klau byk kja blit lwt.Time jd asst sv pn.Kepala byk fkir.mna nk hndle jd cashier lg,mna nk susun stok,mna lg nk hndle hal2 dlm ofis tu.Mna lh ckup tgn.Kerja watson btul2 bosan.Enviroment x happy..Stresss.2021.

      Delete
  12. Saya dpt interview kerja dkt guardian , bleh share tak kena bawak ape masa interview, sbb dia wssap sruh dtg je

    ReplyDelete
  13. Kisah awak sama macam saya hehe.. kerja for 6 months only and got tawaran uitm. Tapi sye course Business Management la haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis dulu amik part time ke full time?

      Delete
  14. Nak share pengalaman interview watson semalam. sebab sebelum pergi iv usha2 pengalaman org iv watson then terjumpa blog ni hehe. byk benda yg saya tanya samaada yg baik atau buruk keje kat watson.

    Tapi yg paling terkesan disebabkan PKP ni, sale watson dekat tempat saya negatif dan staf yg buat OT x dibayar. so dia pun cakap x digalakkan OT.

    Tapi bab bonus tuh memang banyak gak ahh dia cakap. dapat 3 kali bonus in 1 year. but ada yg diantara 3 tu bonus depends on KPI kita la.. mcm biasa. Dan awal2 dia bgtahu keje situ agak stress. tapi saya tak pikir sgt benda tu sbb sume keje memang stress kan haha. blum start keje lagi so taktau lah keadaan mcm mana nanti. harap2 boleh lah bertahan lama.

    Doakan aku gais supaya dpt buat yg terbaik.. baru dapat panggilan keje watson ni setelah hampir setahun tamat grad. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia serap kita masuk tu hq yang coll ke

      Delete
    2. Wah banting mana satu awak? And mohon jawatan apa ni?

      Delete
    3. Finally ada juga komen yg relevan on 2020. Cuak ni esok nk g iv. Boleh share la soalan cepu cemas yg diorg tnya..

      Delete
    4. aq pun ingt nak kerja gak guardian ni,tapi x tahu lagi

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. Adahoneyy- Guardian skrg banyak cari part time je. For me kalau nak cari pengalaman boleh lah. Sebab tkde benefit mcm OT, BONUS, DISCOUNT STAFF. so kalau berminat nak keje camni jgk better try watsons huhu tapi bnyk kes jgk watsons ni pasal kebajikam staff plus shift dh mcm OT

      Delete
  15. Yg betina keding kau maksudkan tu Cda ke

    ReplyDelete
  16. Finally ada juga komen yg relevan on 2020. Cuak ni esok nk g iv. Boleh share la soalan cepu cemas yg diorg tnya..

    ReplyDelete
  17. Pengalaman kerja Watsons dan Guardian, bagi aku Watsons lagi best. Kerja2 mcm ni kene ada co-workers yg best utk hilangkan stress dan penat. Dari kerja dkt kedai mcm ni, baik kerja promoter baju atau kasut.

    Guardian dan Watsons byk sgt brg, penat nk susun, penat nak layan soalan customer (ada setengah brg tu aku pun xtau apa benda), penat nak ikut promotion2 yg dorang buat. Sometimes 2 kali sebulan promotion, kene ubah stacks la, ubah display item dkt plano lah. Kerja promoter kasut atau baju lagi mudah. Serious.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak tanye , skrg ni kan time pkp ... watsons ade buat OT ke ? balik kerja ikut on time ke atau sebaliknya ? maaf bertanya cuma nak tahu tentang kerja watsons je .

      Delete
    2. X yah mimpi nk balit ontime.Lwt sejam pn ada drpda tu

      Delete
  18. Ade siapa2 boleh terangkan kerja watsons mcm mne dari segi full time , part time dgn kerja OT di watsons? dan saya nak tahu kerja dari pukul berapa sampai berapa juga gajinya mcm mne ? cuti berapa hari dlm seminggu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. keje ikut shift ya. depend pada bos. kalau full ade yg masuk 8-5 & 1-10
      ade yg 8.30-5.30 tu dgr jela arahan bos. kalau part time pun nanti HQ akan tetapkan waktu2 so awk kene follow la. utk gaji sorry la nk cakap di tahun 2021 ni watsons basic sgt x berbaloi rm 1100 sahaja ye. cuti pun bos tetapkan kdg2 kita boleh pilih kita panggil rest day kira off day kita la tpi klaau x dpt takleh mrh. cuti time weekdays sahaja weekend is a big no no. utk skop kerja memg sgt byk. awk takkan buat satu keje pun mcm2 awk kene buat. lepastu terbeban dgn nk keje target

      Delete
  19. hai, sy nak tnya. had umur pekerja berapa ya? sebab sy unofficially 17 years old jdi takut nnti tk diterima. mohon sesiapa reply asap :)

    ReplyDelete
  20. Hye, ini my personal perspective. Why not you just go through any branch of watsons, dari situ you boleh dapat newexperience From A to Z. Why not you kenal diorang face to face. Setiap orang lain cerita dia. Itu adalah Pengalaman mereka. Jangan disebakan Hanya satu cerita buruk, awak trauma nak bekerja. Ini lagi la awak baru nak mula bekerja. Kenal mereka, baru tau perangai mereka macam mana. Manusia ni tak ada Yang sempurna.

    Baru nak belajar pegang duit kan ? Muda Lagi kan ? Muda2 ni wktu Yang sesuai Cari banyak Pengalaman.
    Jangan terasa/sentap bila Mereka tinggikan suara/perli/ atau mungkin lagi teruk mengherdik tanpa mereka sedari.

    Banyakkan bersabar. Pergi mana2pun pastu Akan ada cabarannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, saya sekarang kerja watson untuk lepasan spm. Staff dan ASV layan saya baik baik macam adik beradik apatahlagi manager. Hanya kerana 1 cerita je, dipandang buruk ��

      Delete
  21. Saya baru hbis spm ni result tk dpt lagii..kalau mintak dapat tak

    ReplyDelete
  22. Hai nk tanya fresh entry utk kerja watson mcm mne yer. All black kn kena tuck in ke tudung n baju?

    ReplyDelete
  23. For those yang baru terfikir nak kerja watson ni tolong la cari tempat yang persekitaran dia positive , manager senior semua baik . Macam saya first day kerja dua kali gi tandas sebab menangis :) maybe sebab saya yang terlalu emosional dan manja atau senior senior yang tak boleh terima perubahan .

    ReplyDelete
  24. Boleh saya thu if pakaian kemeja hitam tu pngkat ap ya ?

    ReplyDelete
  25. Sorry lah aku bru kje sebulan bg aku basic mmg rendah pastuh bab blk awal tuh mmg xder,ot x kira,mcm kerja amal jariah jer..aku mmg nk blah x bleh go lah watson ni..nk kejar sales lah,kpi lah,x dpt mrh2 bila buat xder plak puji2..hmmm..cukup lah utk sebulan ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo nak berhenti keje watson..boleh ke bgi notis 24 jam?

      Delete
  26. Hai,semua. Saya ingin tanya lebih lanjut boleh tak korang yang ada pengalaman mesej saya dekat e-mail boleh? E-mail saya angelinecheng97@gmail.com. Saya tak kisah gaji berapa. Asalkan kerja, bagi saya rasa kerja kat Watson lebih sesuai dengan saya. Harap tolong😊🙏🙏

    ReplyDelete